loading...
دانلود آهنگ جدید - دانلود فیلم جدید - دانلود رایگان
آخرین ارسال های انجمن
مدیر سایت بازدید : 243 جمعه 22 فروردین 1393 نظرات (0)
لابد اگر به دنیا می آمد، نمونه ای دیگر از حسن و حسین (علیهما السّلام) می شد. نمی گویم که در خوشی می زیست؛ چرا که زندگی خاندان رسول خدا(صلی الله علیه و آله) هرگز بی دغدغه و مزاحم نبود؛ ولی فرقی نمی کرد؛ حسن و حسین(ع) هم گل های همین باغ بودند. باغی که هر روز، تبر به دستی پیدا می شد و ادّعای بخشی از آن را می کرد. یک روز باغبان را از باغ می بردند و روزی دیگر، درختان باغ را می سوزاندند. باغی بود این باغ! حتّی به غنچه های نشکفته اش هم رحم نکردند.


«محسن» نامی بود که بر او گذاشتند. شش ماهه بود و سنّت پیغمبر خدا (ص) این بود که بر کودکان متولّد نشده نیز اسمی گذارد. امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) فرمودند: «آن كودكانى كه از شما سقط مى ‏شوند و نامى براى آنان نمى ‏گذاريد، روز قيامت كه شما را ملاقات مى ‏كنند، خواهند گفت: "چرا نام ما را تعيين نكرديد"، در صورتى كه رسول خدا (ص) كودك حضرت فاطمه‏ را قبل از اينكه متولّد شود، محسن‏ ناميد.» (1)

وقتی که غاصبان، در خانه را آتش زدند، جنینی شش ماهه بود. عمر بن خطاب، در نیم سوخته را با لگد باز کرد و در این میان، مادر محزون محسن(سلام الله علیها) که پشت در بود. از این ضربه، بر زمین افتاد. (2) چیزی که افتادن محسن(ع) را تضمین کرد، نه این ضربه، که ضربه ای بود که قُنفذ (علیه اللعنه) درست بعد از وارد شدن، با تازیانه بر بازوی حضرت فاطمه(س) وارد کرد. طوری که تا هنگام رحلت، اثر آن بر بازوی ایشان ماند. (3)

در این بین، حیدر کرّار(ع) در حالی که گریبان متجاوز را می گرفت و شمشیر می کشید، فریاد زد: «فضّه! فاطمه را دریاب.» (4)
 
دادخواهی برای محسن(ع)
امام صادق(ع) فرمودند: «نخستین كسى كه درباره ی او محكمه ی عدل در حكومت حقّه تشكیل مى شود، محسن فاطمه است؛ بین او و قاتلش محكمه برگزار مى شود. قُنفُذ و اربابش (عمر بن خطاب) آورده مى شوند و با تازیانه هائى از آتش شلاّق مى خورند. اگر یكى از آن شلاّقها بر دریا زده شود، همه ی اقیانوسهاى جهان از مشرق تا مغرب به جوش مى آید. و اگر یكى از آنها به یكى از كوههاى دنیا بخورد ذوب شود و تبدیل به خاكستر مى گردد. آن دو دشمن خدا با این تازیانه شلاّق مى خورند.» (5)

انگار طفل کُشی، در جان جاهلان مدینه عادت شده بود. جاهلانی که هرگز دست از نادانی خویش برنداشتند. روزی طفل شش ماه، محسن(ع) را کشتند و روزی دیگر شش ماهه ای دیگر، علی اصغر(ع) را.

شاگرد امام صادق(ع)، مفضل، از ایشان پرسید: «این آیه درباره ی چیست: وَ إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ‏  (روز قيامت از كسى كه به خاك سپرده شده است، سؤال مى ‏شود به چه جرمى كشته شده است؟)» امام فرمودند: «اى مفضل! به خدا قسم اين به خاك سپرده شده، محسن‏ فرزند فاطمه‏ (ع) است. زيرا مقصود از اين آيه مائيم و هر كس جز اين بگويد او را تكذيب كنيد.»

مفضل با دردمندی پرسید: «آقا! آنگاه چه مى‏ شود؟» فرمودند: «فاطمه زهرا برخاسته و عرض مي كند: خدايا! آن روزى كه به من وعده فرمودى از كسانى كه به من ظلم كرده ‏اند و حقّ مرا غصب نمودند و مرا زدند و اولاد مرا به گريه آوردند، انتقام بگير! به وعده ی خود وفا كن! در اين وقت فرشتگان هفت آسمان و حاملين عرش الهى و ساكنان هوا و اهل دنيا و آنها كه در زير طبقات زمين هستند، با ناله و فرياد مي گريند و به خدا شكايت مي كنند.» (6)

امروز طفل بی گناهی را در شکم مادر کشتند و راه را برای دیگران گشودند تا طفل دیگری را بر دست پدر به خون بنشانند.

«...خداوندا! مظلوم از دنيا رفت. حق او را بردند و شهيدش كردند. ابو بكر فدك را از او گرفت و عمر در بر شكمش زد و محسن‏ ساقط شد و او بر سر اين از دنيا رفت. خداوندا! تو حكم كن برای او كه تو بهترين حكم كنندگانى.» (7) بخشی از سخنان پدر شهید...
 
پی نوشت:
1. مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، زندگانى حضرت زهرا عليها السلام ( ترجمه جلد 43 بحار الأنوار) ترجمه روحانى - تهران،  مهام، چاپ: اول، 1379، ص637؛ با استفاده از نرم افزار جامع الاحادیث نور 3.5.
2. مجلسى، محمدتقى بن مقصودعلى، لوامع صاحبقرانى مشهور به شرح فقيه - قم، مؤسسه اسماعيليان‏، چاپ: دوم، 1414 ق. ج‏4 ؛ ص365.
3. هلالى، سليم بن قيس، تاريخ سياسى صدر اسلام، ترجمه كتاب سليم - تهران، انتشارات رسالت قلم، چاپ: اول، 1377، ص249.
4. مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، مهدى موعود (ترجمه جلد 51 بحار الأنوار) - تهران، اسلامیه، چاپ: بيست و هشتم، 1378، ص 1169.
5. ابن قولويه، جعفر بن محمد، كامل الزيارات - نجف اشرف، دار المرتضوية، چاپ: اول، 1356، متن عربی، ص 334.
6. مجلسی، محمّد باقر، مهدی موعود، همان، ص 1174.
7. مجلسی، محمد تقی، همان.
 
پ.میعاد

mastoor.ir

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 6516
  • کل نظرات : 52
  • افراد آنلاین : 44
  • تعداد اعضا : 1175
  • آی پی امروز : 746
  • آی پی دیروز : 673
  • بازدید امروز : 18,323
  • باردید دیروز : 13,696
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 90,001
  • بازدید ماه : 196,294
  • بازدید سال : 1,500,739
  • بازدید کلی : 7,700,041